مجله

تفاوت کاتالوگ و بروشور در چیست؟

کاتالوگ چیست

طی سالیان اخیر، صنعت تبلیغات، تحولات بسیار زیادی را تجربه کرده که دلیل آن، رشد و پیشرفت فناوری در حوزه چاپ، عکاسی و استفاده از نرم‌افزارهای طراحی است. استفاده از بروشورها و کاتالوگ‌های تبلیغاتی برای معرفی برند، خدمات و محصولات به شکل چشمگیری افزایش یافته است. بنابراین امروزه شرکت‌های صنعتی، خدماتی و تولیدی نیاز به این ابزارهای تبلیغاتی دارند تا بتوانند در میان رقبای خود، بدرخشند. همان‌طور که می‌دانید این ابزارهای تبلیغاتی، بسیار متنوع هستند و هر یک برای کاربری خاصی طراحی و چاپ می‌شوند. اگر می‌خواهید بدانید که تفاوت کاتالوگ و بروشور در چیست؟ در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

کاتالوگ چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده چاپ کاتالوگ را تعریف کنیم باید گفت یک کاتالوگ، فهرستی از خدمات، محصولات و اطلاعات مورد نیاز مخاطب را با جزئیات در اختیار او قرار می‌دهد. یک کاتالوگ، از چیدمان و ترتیب خاصی پیروی می‌کند تا مخاطب، به راحتی و در زمانی کوتاه، بتواند به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کند. اگر سری به نمایشگاه‌ها، فروشگا‌ها، مراکز آموزشی و یا کتابخانه زده باشید، قطعا کاتالوگ‌های تبلیغاتی که حاوی مشخصات جزئی و دقیق از آن محل هستند را مشاهده کرده‌اید. این محصول، به عنوان یک ابزار تبلیغاتی، می‌تواند نقش مهمی در معرفی برند، محصولات یا خدمات شما ایفا کند.

در مورد هدف طراحی و چاپ کاتالوگ باید گفت این ابزار تبلیغاتی، وظیفه دارد تا در مورد محصولات یا خدمات یک برند، اطلاعات جامع، کامل، ساده اما ضروری را در اختیار مخاطبین قرار دهد.

مزایای استفاده از کاتالوگ

استفاده از یک کاتالوگ تبلیغاتی می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای یک شرکت یا مجموعه تولیدی، صنعتی و… داشته باشد که در زیر، به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. جذب مخاطبین بیشتر و تبدیل آن‌ها به مشتری
  2. ایجاد تصویر مثبت از برند در ذهن مخاطب و افزایش اعتبار و ارزش برند
  3. قرارگیری اطلاعات به صورت کاملا هدفمند در اختیار مخاطب
  4. برخورداری از نظم و چیدمان و سهولت دسترسی مخاطب به اطلاعات مورد نیاز

در کنار این مزایا، استفاده از کاتالوگ می‌تواند معایبی نیز داشته باشد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  1. انتقال اطلاعات به مخاطب به صورت محدود
  2. نبود امکان مقایسه بین محصولات مختلف شرکت
  3. نبود  امکان ارائه اطلاعات تخصصی و جامع در مورد محصولات
  4. مشکل در به‌روزرسانی محتوای کاتالوگ

کاتالوگ چیست

بروشور چیست؟

بروشور نیز یکی دیگر از ابزارهای تبلیغاتی محسوب می‌شود که حاوی محتوای تبلیغاتی و مطالب توصیفی است. این محصول، که عمدتا دارای ظاهری به شکل کتابچه برگه‌ای چند لتی  و یا تک‌برگ است، در اصل وظیفه دارد تا به طور کلی محصولات یا خدمات یک برند را به مخاطبین معرفی کند و آن‌ها را در مورد مزایایی که این برند می‌تواند برای آن‌ها داشته باشد آشنا کند.

قیمت طراحی و چاپ بروشور معمولا ارزان است و طراحی و چاپ آن، مطابق با سلیقه مخاطب و در سایزهای مختلف انجام می‌گیرد. نکته قابل توجه آن است که به دلیل آنکه قرار است بروشور در میان طیف وسیعی از مخاطبین توزیع شود، چاپ آن در تیراژ بالا انجام می‌گیرد.

مزایای استفاده از بروشور

  1. روشی ساده و کارآمد برای انتقال اطلاعات به مخاطب
  2. راهکار موثر برای برقراری ارتباط نزدیک با مشتریان
  3. امکان ایجاد رقابتی نسبی با رقبا
  4. امکان توزیع میان طیف وسیعی از مخاطبان
  5. سهولت حمل و نقل
  6. قیمت ارزان

بروشور چیست

تفاوت کاتالوگ و بروشور در طراحی

تا به این بخش، شما را با کاتالوگ و بروشور آشنا کردیم. بسیاری از افراد، تصور می‌کنند که این ابزارهای تبلیغاتی، با یکدیگر تفاوتی ندارند و در اصل، هر دوی آن‌ها یک محصول هستند. باید گفت کاتالوگ و بروشور، از برخی جهات با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که نوع طراحی، یکی از این موارد محسوب می‌شود.

  1. چیدمان: مطالبی که در کاتالوگ‌ها درج می‌شوند دارای ترتیب خاصی، معمولا بر اساس حروف الفبا هستند. این در حالیست که بروشورها، فاقد ترتیب و چیدمان مشخص است.
  2. اطلاعات درج‌شده: در کاتالوگ، اطلاعات به شکل کامل‌تر و با جزئیات در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد اما بروشور، تنها حاوی اطلاعاتی با توضیح مختصر است.
  3. عکس و تصاویر: در بروشورها از تصاویر و عکس‌های جذاب و رنگی استفاده می‌شود اما تنها برخی کاتالوگ‌های تبلیغاتی دارای تصویر مرتبط با محصولات و خدمات هستند.

اگر بخواهیم به طور کلی تفاوت کاتالوگ و بروشور در طراحی را بررسی کنیم باید گفت طراحی بروشور به گونه‌ای انجام می‌شود تا بتوان مخاطب را به سرعت جذب کرد و در سریع‌ترین زمان ممکن، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار او قرار داد. در مقابل، از آنجایی که کاتالوگ، فضای بیشتری در مقایسه با بروشور دارد، مخاطب می‌تواند به اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تری دسترسی داشته باشد.

تفاوت کاتالوگ و بروشور در طراحی

تفاوت کاتالوگ و بروشور در چاپ

 

علاوه بر تفاوتی که در جنبه طراحی بروشور و کاتالوگ وجود دارد باید گفت از نظر چاپ نیز میان این دو ابزار محبوب تبلیغاتی، تفاوت‌هایی وجود دارد که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. کاتالوگ معمولا دارای 8 صفحه یا بیشتر است اما سایز بروشور می‌تواند 4 تا 8 صفحه یا لت باشد.
  2. در صحافی، صفحات کاتالوگ‌ها معمولا منگنه یا سیم‌کشی می‌شوند در حالیکه بروشور دارای تاخوردگی یا در اصطلاح لت است.
  3. تعداد تیراژ کاتالوگ و بروشور از دیگر تفاوت‌های این دو محصول است. بروشور معمولا در تیراژ بالا چاپ می‌شود.

شباهت کاتالوگ و بروشور

 

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، این دو ابزار تبلیغاتی از بسیاری از جهات با یکدیگر دارای تفاوت‌هایی هستند. سوال این است که آیا میان بروشور و کاتالوگ، می‌توان شباهت‌هایی یافت؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله. هردوی این محصولات، گرچه دارای تفاوت‌هایی هستند اما در نهایت، یک هدف را دنبال می‌کنند که آن، معرفی خدمات و یا محصولات یک شرکت است.

اگر بخواهیم به طور خلاصه، به بررسی شباهت‌های میان بروشور و کاتالوگ بپردازیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. هر دو ابزار، حاوی اطلاعات و تصاویری از خدمات، محصولات و فعالیت‌های شرکت هستند.
  2. برای آنکه بتوانند با مخاطبین هدف ارتباط برقرار کنند، در طراحی هر دو ابزار از تصاویر باکیفیت، رنگ‌های مناسب و محتوای ارزشمند استفاده می‌شود.
  3. به منظور سهولت دسترسی مخاطب به شرکت، اطلاعات تماس مجموعه در بروشور و کاتالوگ عنوان می‌شود.
  4. طرح‌بندی و طراحی بروشور و کاتالوگ به گونه‌ای است که برای مخاطب، جذابیت بصری ایجاد کند.

شباهت کاتالوگ و بروشور

کلام آخر

در این مقاله به این سوال که تفاوت کاتالوگ و بروشور در چیست؟ پاسخ دادیم و در مورد مزایا و معایب هر یک از این محصولات صحبت کردیم. به علاوه اینکه کاتالوگ و بروشور را از نظر طراحی و چاپ نیز بررسی نمودیم. در کنار تفاوت‌هایی که این دو ابزار تبلیغاتی با یکدیگر دارند، باید گفت در نهایت هدف هر دوی آن‌ها، جلب توجه مخاطبین است تا بتوان اطلاعات دقیق و ارزشمندی از برند در اختیار آن‌ها قرار داد.

در صورتی که صاحب یک کسب و کار هستید، همین امروز اقدام به سفارش کاتالوگ و بروشور برای معرفی برند خود کنید. ما در مجموعه لیبل، با بهره‌گیری از جدیدترین دستگاه‌های چاپ، نرم‌افزارهای طراحی و همکاری با تیم متخصص طراحی، آماده ارائه خدمات طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور به شما عزیزان هستیم. کافیست تا برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *